Több érvelő szerint a KRESZ nem teszi jól például, hogy vészhelyzetben, például egy teherautóról leeső nagy tárgy miatt fékezzenek, mikor a veszélyforrást jelentő teherautót meg is lehet előzni, és az mennyivel praktikusabb, mert nem szaladnak az emberbe hátulról bele, és ezt a jogos gyorsítást nem szabadna büntetni. Tehát balesetveszélyes a KRESZ, ami azt írja, hogy ilyenkor fékezni kell.
Ebben a legfőbb félreértés a logika fő csapásirányának hibájában keresendő. A KRESZ fő előnye nem az, hogy a lehető legeslegjobb szabálygyűjtemény, ami csak közúti forgalmat irányíthat a világon. Nem. Bizonyára ki lehetne találni másikat, ami akár sokkal hatékonyabb és szimpatikusabb lehetne. A KRESZ lényege nem ez, hanem az, hogy az egyetlen érvényben levő szabályozás. Adott esetben a teherautót követő kocsisor tagjainak is tudniuk kell, hogy ha leesik valami a teherautóról, akkor az fékezéssel fog járni, és urambocsá követési távolságot kezdenek tartani.
Vagy csak úgy maguktól követési távolságot kezdenek tartani, egyszerűen azért, mert hátulról beleszállásnál kivétel nélkül mindig a hátsó a felelős.
Mégis, az érvelő szerint ő okozná a balesetet, ha fékezne. Ez az érvelés nem egyszerűen téves, ez baljós. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a KRESZ szerepét átvette már egy másik szabályozás, amit
Ezzel pedig valóban elveszett a KRESZ lényege: az egyértelműség. Hovatovább a "toltak hátulról" formula nyilvánvalóan csak a "modern" szabályozásban értelmezhető, hiszen az ósdi KRESZ szerint a követési távolság megtartásáért a hátulsó fél felel, és nem az első. Aztán mégis ezt az érvet hangoztatta a csinos húszas sofőrkisasszony a rendőröknek, miután az orrom előtt csapta el a zöldnél induló motorost. Ha tolnak hátulról, átjöhetsz a piroson, ez olyan szabály, amivel már a rendőrség felé is lehet érvelni. Haladás.
A modern nyelvészet szerint a nyelvet nem lehet regulázni, az természetesmód változik, és a változás megértése is a nyelvész feladata. Úgy tűnik, a KRESZ is hasonló, természetesmód nekiállt változni, mindenki javít rajta egy kicsit. Már csak azt a részt kéne megoldani, hogy amikor vitás helyzet keletkezik, akkor kinek van igaza. Most ugyanis senkinek, mert mindenkinek van egy saját szabályrendszere, attól függően, hogy milyen gyorsan követi az ad-hoc KRESZ divathullámait
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
zeév tóbiás 2008.10.25. 15:46:44